Інтегрований курс «Я досліджую світ» зорієнтовує вчителя на організацію дослідницької діяльності молодших шкоярів. Для формування дослідницьких навичок важливо учнів ознайомити із способами пізнання довколишнього світу.
Серед методів дослідження, з якими школярі ознайомлюються школярі, , особливу значущість має дослід. Він є більш складною формою вивчення природи, оскільки передбачає визначення у штучних умовах особливостей об’єктів; створення спеціально підготовлених умов для їх проведення; формування вміння зіставляти явища і процеси, за якими спостерігають під час досліду, з тим, що відбувається у природних умовах, робити висновки і узагальнення.
Реалізація компетентнісного підходу вимагає організації опанування сутністю певних об’єктів, явищ, способів дій у безпосередній практичній діяльності. Пропоновані дитині види діяльності повинні сприяти активізаії допитливості, пробудженню радості пізнання.
До уроків необхідно добирати такі види завдань, які б сприяли усвідомленню дитиною цілісності природи, взаємозв’язків між її об’єктами та явищами. Важливо через систему завдань формувати відповідальне ставлення до природи зокрема, навколишнього світу в цілому. Щоб сформувати його на рівні внутрішнього прийняття, необхідно пропонувати дітям навчальні ситуації для самостійного визначення рішень.
Мета досліду досягається у
результаті спостереження і осмислення наслідків практичних дій з об'єктом.
Отже, практичні дії виступають необхідною умовою отримання знань про об'єкт.
Без оволодіння ними суб’єкт не може виконати дослід.
Досліди у
навчальному процесі можуть виконувати дві функції — демонстраційно-ілюстративну
і дослідницьку. У першому випадку вони виступають зазвичай засобом
закріплення раніше засвоєних учнями знань, умінь і навичок. В іншому разі
досліди виступають засобом здобуття нових знань учнями. Це — дослідницька
функція.
Структурні компоненти досліду:
1. Осмислення
власне предметних цілей досліду. Актуалізація знань про об'єкт, з яким
проводиться дослід.
2. Планування
досліду:
а) визначення
практичних дій, їх послідовності;
б) вибір
обладнання (приладів і матеріалів).
3. Виконання
досліду:
а) виконання
практичних дій у необхідній послідовності;
б) цілеспрямоване
спостереження за об’єктом (змінами, які відбуваються, результатами змін) під
час досліду;
в) усвідомлення
результатів спостереження;
г) самоконтроль за
процесом досліду.
4. Осмислення
результатів досліду:
а) узагальнення
фактів;
б) установлення
взаємозв'язків;
в) фіксація
наслідків досліду (усно, письмово, графічно).
5. Закріплення результатів проведення досліду: знання цілей, власне предметних результатів, способів практичних і перцептивних дій та їх необхідної послідовності, приладів і матеріалів для виконання досліду та відповідних умінь.
Використання
дослідів в інтегрованому курсі
«Я досліджую світ»
Вода у нашому житті
Дослід 1.
Компетентності: екологічна
грамотність і здорове життя, ініціативність.
Мета: продемонструвати
перетворення води в різні стани: з твердого у рідкий і навпаки.
Матеріали:
-прозора склянка;
-лід.
Хід досліду:
1.Взяти шматок льоду, покласти його у склянку і занести до приміщення.
2.Спостерігати за розтаванням льоду.
3.Коли лід розтане, знову помістити в холод.
Висновок: на холоді вода
перетворюється на лід, а у теплі знову стає водою.
Дослід 2.
Мета: розширювати знання
про властивості води, як розчинника.
Компетентності: екологічна
грамотність і здорове життя, ініціативність.
Матеріали:
-3 прозорих склянки;
-цукор; сіль, пісок, соняшникова олія (або масло)
-вода.
Умови: кімната, обов’язкове додержання правил безпеки.
Хід досліду:
В 1 склянку з водою помістити чайну ложку цукру або солі.
В 2 склянку з водою помістити чайну ложку піску або борошна.
В 3 склянку з водою помістити чайну ложку соняшникової олії або вершкового масла.
Спостерігати, в якій склянці розчиняться речовини або не розчиняться.
Досліди виконує Малий Богдан
Висновок: Вода-розчинник. Вода здатна розчиняти різні речовини, проте не всі. Якщо у воді розчинити речовину, утворюється розчин.
Немає коментарів:
Дописати коментар